Cltoria Postului celui Mare. nceputul: Canonul cel Mare al Sf. Andrei Criteanul

  
: 0
Cltoria Postului celui Mare. nceputul: Canonul cel Mare al Sf. Andrei Criteanul
: 0

Este important faptul c ne ntoarcem acum la ideea i experiena Postului ca o cltorie duhovniceasc al crei scop este s ne treac dintr-o stare spiritual n alta.Aa cum am spus-o deja, marea majoritate a cretinilor de astzi neglijeaz acest scop al Postului i l privesc doar ca pe o perioad n timpul creia trebuie" s-i mplineasc obligaia religioas - mprtania o dat pe an" - i s se supun unor restricii alimentare ce urmeaz a fi nlocuite curnd cu dezlegarea de dup Pate.Iar cnd nu numai laicatul dar i muli preoi, n acelai timp, au acceptat aceast idee simplist i formal despre Post, adevratul duh al Postului aproape c a disprut din via. Reconsiderarea liturgic i duhovniceasc aPostului este una din cele mai urgente cerine, care nupoate fi realizat dect dac se ntemeiaz pe o nelegere real a ritmului i structurii liturgice a Postului.
: 0
La nceputul Postului, ca un debut" al acestuia, ca un acordaj" nainte de armonia" deplin, gsim Marele Canon de pocin al Sfntului Andrei Criteanul. mprit n patru pri, este citit la Vecernia cea Mare, n serile primelor patru zile ale Postului. Canonul poate fi descris cel mai bine ca o plngere de pocin care ne vorbete despre proporiile i adncimea pcatului, tulburnd sufletul cu jale, cin i ndejde.Cu o miestrie unic, Sfntul Andrei mpletete marile teme biblice - Adam i Eva, Raiul i cderea n pcat, Noe i Potopul, David, Pmntul fgduinei i, n cele din urm, Hristos i Biserica - cu mrturisirea pcatului i cu pocina.Evenimentele istoriei sfinte sunt dezvluite ca evenimente ale vieii mele, faptele lui Dumnezeu din trecut ca fapte ndreptate spreminei mntuirea mea, tragedia pcatului i a trdrii ca drama mea personal.Viaa mea mi este prezentat ca o parte a luptei mree i atotcuprinztoare dintre Dumnezeu i puterile ntunericului care s-au rzvrtit mpotriva Lui.
: 0
Canonul ncepe n aceast not foarte personal:De unde voi ncepe a plnge faptele vieii mele ticloase? Cencepere voi pune, Hristoase, tnguirii acestei de acum?"Unul dup altul pcatele mele sunt dezvluite n legtura lor profund cu drama continu a relaiei omului cu Dumnezeu; istoria cderii omului n pcat este istoria mea:Rvnind neascultrii lui Adam, celui nti zidit, m-am cunoscut pe mine dezbrcat de Dumnezeu, i de mpria cea veacuitoare, i de desftare, pentru pcatele mele."
Am pierdut toate darurile dumnezeieti; ntinatu-mi-am haina trupului meu, i mi-am spurcat podoaba cea dup chipul i dup asemnarea Ta, Mntuitorule, ntunecatu-
mi-am frumuseea sufletului cu dulceile poftelor, i cu totul, toat mintea, rn mi-am fcut."Astfel, patru seri, cele dou cntri ale Canonului mi amintesc iar i iar istoria duhovniceasc a lumii, care este i istoria mea. M ispitete cu ntmplrile i faptele hotrtoare ale trecutului a cror semnificaie i putere sunt oricum venice, pentru c fiecare suflet omenesc - unic i de nenlocuit -- se mic, ca s spunem aa, ctre aceeai dram, se afl fa n facu aceleai dileme fundamentale, descoper aceeai ultimrealitate.
: 0
Exemplele scripturistice sunt mai mult dect simpleparabole" - aa cum muli oameni cred - i care gsesc deciacest Canon prea istovitor", prea ncrcat cu nume i ntmplrinesemnificative! De ce s vorbim, se ntreab ei, de Cain i Abel,de David i Solomon, cnd ar putea fi cu mult mai simplu sspun: Am pctuit"?Ceea ce ei nu neleg, totui, este c simplulcuvntpcatn tradiia biblic i cretin are o ncrctur pe careomul modern" este, pur i simplu, incapabil s o cuprind i careface ca mrturisirea pcatelor sale s fie ceva foarte diferit deadevrata pocin cretin. Mediul cultural n care trim i caremodeleaz concepia noastr asupra lumii, exclude n faptnoiunea de pcat.Cci dac pcatul este nti de toate cdereaomului de la o foarte mare nlime spiritual, respingerea dectre om a chemrii sale nalte", ce pot nsemna toate acesteanuntru] unei culturi care ignor i neag aceast marenlime" i aceast chemare" i care definete omul nu ca pe celde deasupra" ci ca pe cel de dedesubt" - o cultur care chiari atunci cnd nu l neag fi pe Dumnezeu este, n realitate,materialist pn n cele mai adnci structuri ale sale, care segndete la viaa omului numai n termenii bunurilor materiale iignor vocaia sa transcedental?
: 0
Aici, pcatul este gndit ntide toate ca o slbiciune" fireasc, datorat de obicei uneineadaptri" care are la rndul ei rdcini sociale i care, prinurmare, poate fi eliminat printr-o mai bun organizare social ieconomic.Din acest motiv, chiar i atunci cnd i mrturisetepcatele, omul modera" nu mai face pocin; fiind sigur dejusteea felului n care nelege religia, el ori niruie formalnclcri formale ale unor reguli formale ori mprteteproblemele" sale cu duhovnicul - ateptnd de la religie untratament terapeutic care l va face din nou fericit i n rnduial".n nici un caz nu putem vorbi aici despre pocin ca desprecutremurarea omului, care, vznd n sine imaginea" slavei celeide negrit", realizeaz c a pngrit-o, a trdat-o i a alungat-o din viaa saf pocina, ca prere de ru, vine din adncimea ceamai profund a contiinei omeneti; ca dorin de rentoarcere, ca ncredinare n iubirea i milostivirea lui Dumnezeu.Din acestmotiv, nu este ndeajuns s spui Am pctuit". Aceast mrturisire capt sens i devine lucrtoare numai dac pcatul este neles i trit n toat adncimea i tristeea sa.Rolul i scopulCanonului cel Mareeste s ne descoperepcatul i, astfel, s ne conduc spre pocin; s descopere pcatul nu prin definiii i niruiri ci printr-o adnc meditaie asupra mreei istorii biblice, care este, cu adevrat, o istorie a pcatului, a pocinei i a iertrii.
: 0
Aici, pcatul este gndit ntide toate ca o slbiciune" fireasc, datorat de obicei uneineadaptri" care are la rndul ei rdcini sociale i care, prinurmare, poate fi eliminat printr-o mai bun organizare social ieconomic.Din acest motiv, chiar i atunci cnd i mrturisetepcatele, omul modera" nu mai face pocin; fiind sigur dejusteea felului n care nelege religia, el ori niruie formalnclcri formale ale unor reguli formale ori mprteteproblemele" sale cu duhovnicul - ateptnd de la religie untratament terapeutic care l va face din nou fericit i n rnduial".n nici un caz nu putem vorbi aici despre pocin ca desprecutremurarea omului, care, vznd n sine imaginea" slavei celeide negrit", realizeaz c a pngrit-o, a trdat-o i a alungat-o din viaa saf pocina, ca prere de ru, vine din adncimea ceamai profund a contiinei omeneti; ca dorin de rentoarcere, ca ncredinare n iubirea i milostivirea lui Dumnezeu.Din acestmotiv, nu este ndeajuns s spui Am pctuit". Aceast mrturisire capt sens i devine lucrtoare numai dac pcatul este neles i trit n toat adncimea i tristeea sa.Rolul i scopulCanonului cel Mareeste s ne descoperepcatul i, astfel, s ne conduc spre pocin; s descopere pcatul nu prin definiii i niruiri ci printr-o adnc meditaie asupra mreei istorii biblice, care este, cu adevrat, o istorie a pcatului, a pocinei i a iertrii.
: 0
Aceast meditaie ne ducentr-o cultur duhovniceasc diferit, ne provoac cu o viziune total diferit asupra omului, asupra vieii sale, asupra elurilor i motivaiilor sale. Ea reface n noi spaiul spiritual fundamental n cadrul cruia pocina devine din nou posibil. Cnd auzim de exemplu:Nu m-am asemnat, Iisuse, dreptii lui Abel. Daruri primite nui-am adus ie nici odinioar, nici fapte dumnezeieti, nici jertf curat, nici via fr prihan",nelegem c istoria primei jertfe (cea a lui Cain i Abel - n.tr.),att de lapidar amintit n Biblie, ne descoper ceva esenial despre propria noastr via, despre nsi fiina uman, nelegem c nainte de toate pcatul este respingerea vieii ca ofrand sau jertf adus lui Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, pcatul este respingerea orientrii divine a vieii, deci, acel pcat este, la originile sale, deviaia iubirii noastre de la elul su final.Aceasta este descoperirea care face posibil mrturisirea a cevace este att de profund ndeprtat de experiena modern" a vieii i care acum devine att de adevrat din punct de vedere existenial":Ziditorule, fcndu-m lut viu, ai pus ntru mine trup i oase, isuflare de via! Ci, o,Fctorul meu, Mntuitorule i Judectorule, primete-m pe mine, cel ce m pociesc."Pentru a fi ascultat cum se cuvine,Canonul cel Marepresupune, desigur, cunoaterea Sfintei Scripturi i priceperea de a ne mprti din meditaiile asupra nelesurilor Canonului pentru noi.Dac astzi att de muli oameni l consider plicticosi fr sens, aceasta e din cauza credinei lor, care nu se mai hrnete din izvorul Sfintelor Scripturi care, pentru Prinii Bisericii, era izvorul credinei.Trebuie s nvm din nou cums intrm ntr-o lume ca aceea descoperit de Biblie i cum s trim n ea; i nu exist o cale mai bun ctre aceast lume dect Liturghia Bisericii, care nu reprezint numai transmiterea unor nvturi biblice ci tocmai descoperirea felului biblic de via.Cltoria Postului ncepe astfel cu o rentoarcere la punctulde plecare" - lumea Creaiei, Cderii i Rscumprrii, o lumen care toate lucrurile vorbesc de Dumnezeu i reflect slava Sa, n care toate ntmplrile sunt ndreptate spre Dumnezeu, n care omul gsete adevrata dimensiune a vieii sale i, avnd temelia n aceasta, face pocin.
 
|
:
, .
 


 
PR - © 2021
: